Alles is zoals het zou moeten zijn [boekrecensie]

Er springen zachte tranen in mijn ogen, want ik weet dat ik me dit moment mijn hele leven zal herinneren.
De baby, het aanzoek… Alles is zoals het zou moeten zijn.
Ik begin alvast met ja te knikken…
ja, ja, ja!
Dan haalt Pieter diep adem en zegt:
‘Weet je zeker dat dit kind van mij is?

Er zijn nog maar een paar minuten verstreken sinds de bevalling van haar zoontje wanneer de man van Iris haar vraagt of het kind wel van hem is. De grote roze wolk van Iris verdwijnt op slag. Niet veel later komt ze erachter dat haar man Pieter een affaire heeft met een co-assistente en als klap op de vuurpijl verlaat hij haar en hun pasgeborene om samen met zijn vriendin ontwikkelingswerk in Afrika te gaan doen. Het perfecte wereldje van Iris stort in. Terwijl Iris wanhopig verlangt naar Pieters terugkeer leert zij de aantrekkelijk Douwe kennen, die tijdelijk de hondenuitlaatservice van zijn zus heeft overgenomen en die dagelijks Iris’ hond uitlaat. Terwijl Iris vol verdriet zit lijkt Douwe steeds op het goede moment op haar pad te komen en luistert hij keer op keer geduldig naar haar relaas. Ondanks dat Iris zich vast wil houden aan haar ideaal plaatje met Pieter, lijkt er iets te broeien en wordt het steeds moeilijker om Douwe uit haar hoofd te zetten. Op haar dertigste verjaardag leest Iris een interview over Pieter in Malawi. In dat interview geeft hij te kennen dat hij in Nederland een leeg leven heeft en dat niets hem daar nog bindt. Wijn biedt Iris troost, maar haar feestje is verknald. Douwe komt wederom op het goede moment, maar daarmee drijft ze hem ook verder weg van haar en lijkt het bijna onmogelijk om nog geluk te vinden.

Inmiddels ben ik bij boek nummer 117 van de Goodreads Challenge* van 2014 aangekomen en om heel eerlijk te zijn heb ik me door de laatste paar boeken heen moeten worstelen, Niet dat ze niet goed waren, maar pageturners kan ik ze niet noemen helaas. Daardoor snakte ik wanhopig naar een boek dat ik niet weg zou kunnen leggen voordat hij uit zou zijn. Puur intuïtief pakte ik Alles is zoals het zou moeten zijn** uit de boekenkast. Nadat ik zo’n twintig pagina’s had gelezen vroeg ik me af hoe ik dit boek in vredesnaam twee jaar lang in mijn boekenkast heb kunnen laten staan. Toen dit boek net een week in de winkel lag heb ik er mijn laatste geld aan uit gegeven en toch ben ik het niet meteen gaan lezen. Achteraf gezien onvoorstelbaar, het is een heerlijk boek met een goede dosis humor. Een boek waarin je verdwaald en waar je niet uit weg wilt komen. Een boek waarvan het jammer is dat je niet verder kunt lezen en die een heerlijke indruk achterlaat. Het is onmogelijk om gaandeweg het boek niet van Iris te gaan houden en haar geluk te gunnen.

“Als je alles wat je dwarszit naar buiten gooit, maak je je omgeving stuk. Maar als je het allemaal opkropt en binnenhoudt maak je jezelf stuk.”

Verkrijgbaar: onder andere te bestellen via Bol.com

Titel: Alles is zoals het zou moeten zijn