Flippo en het spel om de knikkers [boekrecensie]

Door Posted on 3 Leestijd minuten 64 views

Flippo en het spel om de knikkers is het schokkende, waargebeurde en allesomvattende verhaal van Hans Zandvliet.Met het ontketenen van een jarenlange wereldwijde rage vergaart hij in de jaren negentig tientallen miljoenen en leeft als een vorst op zijn landgoed in Wassenaar als buurman van koning Willem-Alexander. In dit krankzinnige, zakelijke avontuur leiden onbetrouwbare zakenpartners, starre onmenselijke bankiers, de kleine lettertjes in een verzekeringspolis en een natuurramp naar een catastrofale ontknoping en belandt hij volledig berooid in de bijstand. Een huiveringwekkend verhaal met nieuwe onthullingen. Een must read voor iedere zakenman, een feest van herkenning voor de miljoenen Flippofans, een fascinerend boek vol levenslessen dat leest als een thriller.

Let op: deze boekrecensie bevat spoilers!

Wie kent ze niet? Nou, oké… Wie boven de vijfendertig kent ze niet? De Flippo. Ikzelf heb ik die tijd (1995-1997) waanzinnig veel zakken chips leegeten. Voor mij was dat de enige manier om al die kleine plaatjes bij elkaar te krijgen. Er schijnt ook een spel te zijn geweest, maar dat  speelde ik niet, daar was ik al te oud voor. De bedenker van deze verslaving is Hans Zandvliet, die met dit idee miljoenen verdiende. Helaas bleven die miljoenen niet en het grote huis in Wassenaar werd verruilt voor een schamele bovenwoning. Zijn positiviteit bleef echter wel.

De auteur van dit boek wilde weten hoe dat allemaal heeft kunnen gebeuren en nam contact op met de Flippo-koning.

“Wat er veranderd is? Nou, dat je je boodschappen gaat doen bij de Aldi en de Lidl, dat was ik niet gewend.”

Zandvliet groeit op in hartje Amsterdam, aan de Herengracht, zonder financiële zorgen. Hij gaat naar een katholieke school en ontwikkelt er eigenschappen die hem in zijn volwassen leven veel gaan brengen. Later gaat hij naar de Handelsschool en als hij die heeft afgerond gaat hij werken voor Elsevier, alwaar hij miljoenen vergaart voor het bedrijf.

“Het geld ligt soms bijna letterlijk op straat. Briljant zijn is niet nodig, de moeite nemen om te bukken en aan de slag te gaan, dat gaat het in de meeste gevallen om.”

Het dodelijke ongeluk van zijn schoonvader in Amerika en de rechtszaak die er bij komt kijken plus een paar “gelukkige” toevalligheden zorgen ervoor dat Hans een idee krijgt dat zijn weerga niet kent. Hij moet echter nog even geduld hebben voordat alles echt begint te rollen.

Een paar jaar later is het zover, de productie van de Tazo (merkequivalent van Flippo) wordt met 400 miljoen exemplaren in gang gezet en Zandvliet bedenkt een nieuw concept: een speciale knikker. Voor het zo ver is wordt de Flippo in Nederland eerst een groot succes en de Tazo levert de Nederlander miljoenen op.

“Niet en haalbaar is een combinatie waar ik gewoon niet in geloof.”

Dit gegeven zorgt ervoor dat Zandvliet miljoenen euro’s pompt in het knikker-project. Waar de Tazo al lastig was blijkt de knikker bijna onmogelijk te zijn, maar hij geeft niet op. De prijs is in meerdere opzichten hoog, misschien wel te hoog.

Recensie:

Wat een bijzonder verhaal! Maar laat ik beginnen met het enige minpunt van dit boek: het einde is wat mij betreft net iets te snel verteld. Voor de rest heb ik dit boek erg graag gelezen.

Het eerste dat echt opvalt is de zeer prettige schrijfstijl van Leendert Jan van Doorn. Helaas vielen ook de kleine letters meteen op. Flippo en het spel om de knikkers is een dik boek, een vol boek. Het eindigt vrijwel elk hoofdstuk met een cliffhanger waardoor je wel door moet lezen. Ik heb het boek alleen weggelegd op de momenten dat het niet anders kon.

Zandvliet is een geniaal brein, een bewonderenswaardig, jaloersmakend, geniaal brein. En ik heb vol verbazing zijn verhaal gelezen.

Het is duidelijk dat hij niet gelooft in “niet haalbaar”.

Op de flaptekst staat dat het leest als een thriller en ik dacht: ja, dat zal wel. Ik had niet verwacht dat er op een gegeven moment een gedachte bij me op zou komen: verrek, dit boek leest inderdaad als een thriller. Een heel spannende thriller. Ik houd niet van thriller, maar dit boek vind ik geweldig. Een mustread voor iedere (potentiële) ondernemer en een aanrader voor iedere lezer. Om die reden geef ik dit boek 5 uit 5 sterren.