Meer energie [boekrecensie]

Door Posted on 3 Leestijd minuten 25 views

PRECIES WAT JE NODIG HEBT OM ER WEER ENERGIEK TEGENAAN TE GAAN! Als je te weinig energie hebt, wordt alles minder leuk. Je moet jezelf steeds weer aansporen om aan je verantwoordelijkheden te voldoen. Je to do-lijst groeit en je voelt je tekort schieten op allerlei fronten. Waar blijft je energie, en belangrijker: hoe krijg je ‘m weer terug? Meer energie helpt je om iets te gaan doen aan die moeheid. Als je niet genoeg energie hebt, heb je dan nog wel zin om een boek te lezen? Zelfs als je er veel van kunt leren? Wie weet wil je het proberen met dit boek! Het is geschreven om je te laten begrijpen hoe je je energie bent kwijt geraakt. Hoe je vermoeider bent geworden dan je eigenlijk wilt. Maar vooral ook om je te laten zien hoe je stap voor stap iets aan je situatie kunt veranderen. Je hoeft alleen maar de energie te hebben om steeds één bladzijde te lezen, misschien twee. Dan kun je alweer verder. En na een tijdje blijkt ineens dat je het hele boek uit hebt en dat er toch dingen zijn veranderd.

In dit boek wordt beschreven hoe je jezelf kunt motiveren om je energiepeil aan te pakken, hoe je een basis kunt leggen voor voldoende energie en hoe je de verkregen (energie)balans vast kunt houden. Het boek is opgedeeld in vijf delen en is (indien je dat wilt) apart te lezen. Daarnaast staat het hele boek boordevol (herkenbare) praktijkvoorbeelden.

In het eerste deel vertelt auteur Meijke van Herwijnen (1974) over de drie voorwaarden voor succesvolle verandering. In deel twee vertelt ze over het accepteren van de vermoeidheid en dat accepteren niet betekent dat je je erbij neer moet leggen, waarom we eigenlijk moe worden en wat onze voorouders hiermee te maken hebben. Daarnaast komt aan bod hoe je kunt (leren) luisteren naar je lichaam. In het derde deel draait het om de (vijf) basisbehoeftes van het lichaam, gaat ze in op ademhaling, vertelt ze waarom water drinken nodig is, waarom slaap belangrijk is en aanraking noodzakelijk. In deel vier draait het om balans vinden in de dingen die je doet. Hierin legt ze niet alleen verschillende soorten inspanning uit (zoals: sport, beweging en geestelijk stimulans), maar ook hoe je kunt ontspannen. Uiteindelijk stelt ze de vraag wanneer je genoeg energie hebt. Ook gaat ze dieper in op tijdsbesteding en denken en voelen. In het laatste deel gaat ze in op hoe je kunt zorgen dat het lukt om meer energie te krijgen en te behouden.

De reden dat ik dit boek heb gekocht is omdat ik al een heel lange tijd (wederom) een gebrek aan energie heb. Waar ik jaren geleden het Chronisch Vermoeidheidssyndroom bleek te hebben, hoopte ik het nu te kunnen voorkomen door dit boek te lezen. Toen ik eraan begon had ik de verwachting er voldoende tips uit te halen om te voorkomen dat ik weer ziek word. Of ik het op die manier kan voorkomen blijft natuurlijk de vraag, maar inmiddels ben ik die tips wel aan het toepassen en ik merk een verschil ten opzicht van een maand geleden. Door dit boek ben ik erachter gekomen wat mijn valkuilen zijn en wat ik er aan kan doen om te voorkomen dat ik val. Dat is ook een reden waarom ik dit boek van harte aanbeveel aan mensen die ook kampen met een energietekort. Ik zeg altijd maar zo: als je het niet probeert, weet je zeker dat het niet lukt. En om die reden ben ik blij dat ik dit boek gekocht heb en van begin tot eind gelezen heb.

“Plezier en voldoening voel je niet met je verstand. Je verstand voelt niet, dat denkt. Als je weinig plezier en voldoening ervaart bij je bezigheden, kan dat een signaal zijn dat je te veel met je verstand bezig bent en te weinig met je gevoel.”

Verkrijgbaar: onder andere te bestellen via Bol.com

Titel: Meer energie!
Auteur: Meijke van Herwijnen