Meer rust [boekrecensie]

Door Posted on 4 Leestijd minuten 16 views

In onze westerse wereld kan er veel en verwachten we dus ook veel van onszelf en andere mensen. Dat brengt onrust met zich mee, die kan leiden tot negatieve gevoelens en ongezonde gewoontes. Dit boek helpt je om onrust te voorkomen – en als je eenmaal onrustig bent, er goed mee om te gaan. Met dit boek leer je onder andere:

• hoe je de hele dag gestuurd wordt door je eigen normen
  • hoe die normen botsen met andere normen en je onrustig maken
  • waarom je zelfvertrouwen kleiner wordt als je worstelt met onrust en waarom je minder plezier beleeft aan wat je doet
  • waarom je je onrust het liefste wilt wegdrukken
  • wat een effectieve aanpak is om weer rust van binnen te voelen

In plaats van uitgebreide theorieën krijg je praktische uitleg met tip direct aan de slag te gaan.

In dit boek kun je lezen hoe je om kunt gaan met onrust. Wanneer je te maken hebt met onrust ga je vaak vluchtwegen zoeken zodat je je er niet meer mee bezig hoeft te houden. In dit boek leer je hoe je die vluchtwegen kunt laten voor wat ze zijn en de onrust op een andere manier kwijt te raken. Het boek bestaat uit zeven delen. In het eerste deel vertelt de auteur Meijke van Herwijnen over die onrust. Over hoe je hem kunt herkennen, waar de onrust kan zitten (lichaam, hoofd) en over de betekenis van onrust. In deel twee vertelt ze over het ontstaan van onrust, wat normen en waarden hiermee te maken hebben en hoe je de welbekende vicieuze cirkel kunt doorbreken. In het derde deel gaat het over het al dan niet vertonen van vluchtgedrag, over vluchtwegen en zelfvertrouwen en over controle. In deel vier ga je de confrontatie aan, je gaat je onrust uitzitten en er wordt gekeken wat er dan gebeurt. Ook wordt er ingegaan op de angst voor onrust, over falen en ga je starten met trainen. In deel vijf draait het om rust en zelfvertrouwen, over goed genoeg zijn en over je leven vorm geven. In deel zes worden verschillende thema’s behandeld zoals: onrust en eten, onrust en roken, onrust en emoties en onrust en hard werken. In het laatste deel krijg je handvatten aangereikt om je voor te bereiden op de reacties in je omgeving.

De reden dat ik dit boek heb gekocht heeft alles te maken met een verpeste vakantie. Of laat ik het zo zeggen: met het kopen van dit boek hoopte ik mijn deels verpeste vakantie toch nog tot een goed einde te laten komen. Korte versie: ik ging op vakantie terwijl ik ruzie had (met iemand buiten mijn gezin), ik had mijn excuus aangeboden, maar die werd niet geaccepteerd. Dat gaf zo intens veel onrust in mijn hoofd en lichaam dat ik op Bol.com op zoek ging naar een boek dat me zou kunnen helpen. Nu had ik toevallig het boek Meer energie! van Meijke al op mijn iPad staan dus bedacht ik me geen moment en kocht ik ook dit boek.

Natuurlijk verwachtte ik niet dat alles na het lezen van het boek ineens voorbij zou zijn, maar ik hoopte wel dat ik handvatten zou krijgen die me in ieder geval van die ergste onrust af zouden helpen. Die hoop werd werkelijkheid, want door het lezen van dit boek kwam ik er achter dat je excuus aanbieden (terwijl dat niet nodig is) ook een vluchtweg is. Daarnaast kwam ik achter nog veel meer vluchtwegen (piekeren, zwelgen in je ongeluk en afreageren op andere mensen(!)) en ik kan zeggen dat dit boek mij heel veel duidelijk heeft gemaakt. Natuurlijk ben ik er nog niet en moet ik nog veel meer oefenen, maar daar gaat dit boek mij in ieder geval goed bij helpen.

Ik kan dan ook niet anders dan dit boek van harte aanbevelen. Meer rust is een klein boek waar je heel snel doorheen leest. Daarnaast is het zo helder geschreven dat je niet te hard hoeft na te denken en dat is toch een behoorlijk voordeel wanneer je veel last hebt van onrust. Meijke van Herwijnen legt de vinger precies op de goede (zere) plek om je te doen inzien dat het leven een heel stuk makkelijk kan zijn wanneer je weet hoe je met je onrust om moet gaan. Maar zoals ze in de quote hieronder zelf zegt gaat het nooit helemaal weg, toch gaan de scherpe randjes vanaf.

‘Het slechte nieuws: helemaal vrij van onrust word je nooit. Het goede nieuws: je kunt een groot deel straks voorkomen en je kunt het gevoel prima leren hanteren op de momenten dat je het nog krijgt. Zonder ‘ongezonde’ hulpmiddelen.’

Verkrijgbaar: onder andere te bestellen via Bol.com

Titel: Meer rust
Auteur: Meijke van Herwijnen