Taboe van de dood doorbroken [boekrecensie]

Door Posted on 3 Leestijd minuten 6 views

Alles lijkt tegenwoordig open en bloot besproken te kunnen worden, maar ook zijn er nog steeds onderwerpen waarvoor dat niet of in veel mindere mate geldt. Een van die zaken waarover we nauwelijks praten is de dood. Het online magazine Banger Sisters heeft dit taboe willen doorbreken met een reeks artikelen die informatief waren, maar waarin ook aandacht was voor meer. De serie is door velen met aandacht gevolgd en gelezen en is nu ondergebracht in dit boekje. Voor ieder die erover zou willen praten in plaats van te zwijgen: ‘Taboe van de dood doorbroken’.

Let op: deze boekrecensie bevat spoilers!

Inge Molenaar schrijft in dit boek over allerlei onderwerpen rondom de dood die veelal omschreven worden als een taboe. Ze neemt je mee in de wereld van stervensbegeleiding, wilsbeschikkingen, uitvaartverzorging, zelfdoding, moord en afscheid nemen. Daarnaast laat zij het thema kinderen en de dood niet ongemoeid en bespreekt respectvol dit heikele onderwerp.

Taboe van de dood doorbroken geeft inzicht in wat er rondom een overlijden allemaal gebeurt, maar gaat tevens het verleden in. Zo lees je bijvoorbeeld over hoe er vroeger eigenlijk over de dood werd gedacht, stervensbegeleiding in de Oudheid, hoe de hospices tot stand zijn gekomen en zelfmoord in tijden van strijd zoals de Tweede Wereldoorlog. Voor wat betreft de huidige tijd staat zij stil bij wat er gebeurt wanneer je niet kiest voor begraven of cremeren, maar je lichaam ter beschikking wilt stellen. Verder valt onder meer te lezen dat je een scenarium en wilsbeschikking kunt maken en laten registreren, en dat je al vanaf je twaalfde jaar orgaandonor kunt worden.

Nederland is een multiculturele samenleving en niet alleen wordt onze Nederlandse visie op overlijden en begraven/cremeren besproken, maar wordt er tevens aandacht besteed aan hoe andere culturen met de dood en alles wat daarbij komt kijken omgaan.

Misschien geen groter taboe dan het taboe: kinderen en de dood. De auteur heeft hier twee zeer indrukwekkende hoofdstukken over geschreven. Zij verwoordt prachtig dat er niet aan hen voorbij gegaan mag worden, maar dat ze juist betrokken moeten worden bij een overlijden. Kinderen krijgen vroeg of laat te maken met de dood van volwassenen, maar ook met de dood van leeftijdsgenootjes of ze overlijden zélf. Niet alleen in het prille begin van een zwangerschap (miskraam) of door een vroeggeboorte, maar ook op latere leeftijd komen kinderen te overlijden. Daar wordt in dit boek mooi op ingegaan.

Dat zelfdoding van alle tijden is blijkt wel uit het hoofdstuk dat hieraan gewijd is. De auteur neemt ons mee terug in de tijd en we kunnen lezen dat er vroeger ook gesproken werd over zelfdoding. Veelal met grote gevolgen voor heel veel mensen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kamikazepiloten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Waar zelfdoding nog een eigen keuze is geldt dat natuurlijk niet voor moord, de laatste jaren vaak in het nieuws, maar zeker niet alleen van deze tijd.

Zoals de auteur zelf in haar boek al aangeeft is het onderwerp de dood nog altijd nog altijd een zwaarbeladen onderwerp dat door velen liever vermeden wordt. Juist daarom is dit een boek voor een ieder die er genoeg van heeft de dood letterlijk en figuurlijk dood te zwijgen. Voor hen is Taboe van de dood doorbroken een pareltje in de boekenkast dat zeker niet mag ontbreken!

Verkrijgbaar: onder andere te bestellen via Bol.com als ebook

Titel: Taboe van de dood doorbroken
Auteur: Inge Molenaar